I love quilts, especially antique quilts, either applique or pieced,
and I want to share my journeys in quilting !

But, my "Threads and Treasures" sometimes include embroidery, painting, or spinning wool
and weaving
.

It is great that you are visiting, and I hope you feel at home here.
I would love it if you left a comment.

My website is www.janequilter.uk




Tuesday 6 August 2013

"Needleturn Flower..."


Vandaag ben ik begonnen met de mooie ster-bloemen in de 1790 quilt Love Entwined van Esther. In die antieke quilts vind je vaak van die bloemen.
Zoals gewoonlijk maak ik eerst een overlay van plastic, en leg daar de eerste blaadjes onder, op de goede plaats. Ik begin met de blaadjes die tegenover elkaar zitten, want dan krijg je straks de puntjes mooi bij elkaar.

Today I started with the lovely star-flowers in the 1790 Love Entwined quilt by Esther. In antique quilts you often find these flowers.
As usual I make an overlay of plastic, and place the first leaves under it. I start with opposite leaves, because that will help to get the points closely together later on.

Alle blaadjes zijn al uitgeknipt, met het freezer paper er nog op want dat is gemakkelijker neer te leggen onder het plastic. Ik teken om het freezer paper met een witte Clover pen.

All leaves have been cut out, with the freezer paper still on, because that makes it easier to place them under the plastic. I draw around the freezer paper with a white Clover pen.

Als de eerste twee blaadjes er op gezet zijn met needleturn, begin ik aan de volgende twee. Normaal leg ik ze er alle zes op, maar ik laat het op deze manier zien, zodat je de volgorde kunt zien waarin ik ze appliceer.

When I have appliqued the first two leaves with needleturn, I start the following two. Normally I lay all six down at once, but I am showing it this way, so that you can see the order in which I applique them.

 Deze worden er eerst opgeregen, nadat ik het freezer paper er af heb gehaald.

After I take off the freezer paper, I baste them on lightly.

Als die ook vast zitten, komen de laatste twee aan de beurt.

When those are stitched down, it is the turn of the last two.

Terwijl ik aan de puntjes werk, steek ik het blaadje er tegenover even naar achteren, zodat ik goed kan zien wat ik doe. Deze blaadjes zijn zo klein, dat dat wel nodig is! Hier kun je zien hoe ik de puntjes aan de blaadjes doe.

While I work on the tiny points, I pin the opposite leaf back, so that I can see what I am doing. These petals are so small that that is necessary! Here you can see how I do the fine points.

Al vlug ben ik de laatste aan het appliceren.

Before long I am stitching the last one.

En dan is het bloempje klaar.

And the flower is finished.

Intussen heb ik ook de zig zag rand op de achtergrond geregen.

In the meantime I have basted the zigzag border onto the background.

Omdat er zoveel kleurtjes in zitten, ben ik ze aan het appliceren met een kleur katoen, Light Taupe.

Because there are so many different colours, I use one colour cotton - Light Taupe.

De hoek laat ik voorlopig zo, want daar wordt straks het stokje en een driehoekje op geappliceerd.

I leave the corner for now, because later on I will applique the corner piece and the triangle on top.





Een paar dagen geleden bracht de postbode een heel leuk pakketje uit Australie, van Glenda. Er zaten prachtige zijden stofjes in, allerlei mooie kleuren. wat heb ik zin om daar mee te gaan spelen..... Dank je wel, Glenda!!

A few days ago the postman brought a lovely surprise from Australia, from Glenda. In the parcel were lovely silks, lots of colours, and so beautiful. I can't wait to have a play with them! Thank you, Glenda!

Soms zitten er 's avonds heel veel vogeltjes op de electriciteitsdraden.  Ze zijn klein en rond met heel spitse snaveltjes....

Sometimes there are lots of little birds sitting on the wires...They are small and round with very pointed beaks....could they be Bramblings?

Gisteren regende het pijpestelen, maar het was wel een mooi gezicht om de pareltjes op de bloemen te zien vanuit het raam...

Yesterday it rained nearly all day, but looking out of the window I saw lots of pearls on the flowers.

En dit is een van mijn uitzichten als ik hier bij de tafel zit te appliceren. Het is altijd mooi, al zijn er soms heel donkere wolken....

And this is one of my views when I sit by the table and stitch. It is always beautiful, even if there are some dark clouds sometimes....

Fijne dag!

Have a nice day!

Jane




50 comments:

Ineke M said...

ik dacht, nog even kijken bij Jane voordat ik naar mijn bed ga en ja die heeft een nieuwe blog,wat wordt je LE mooi Jane wat is het een mooie quilt om te maken vind je niet, ben zelf nu ook de rand aan het appliceren en dan is het wachten op 15 augustus, alhoewel de rand erop maken nog wel wat uurtjes gaat nemen, veel plezier met het maken, groet Ineke

Ineke M said...

toch nog even zeggen dat ik die vogeltjes op die elektriciteitsdraden helemaal leuk vind en dan dat uitzicht wat je hebt als je aan het quilten bent, jaloersmakend!! ;-))
nogmaals een groet Ineke

Carin said...

Wat zijn je bloemen mooi aan het worden, leuk om al die verschillend ekleuren !
Je rand ziet er ook fantastisch uit, was ik al maar zo ver hahaha ...
En je natuur foto's zijn altijd weer om van te genieten, prachtig uitzicht heb je !
Ruilen ?? hihihi ....

ria vogelzang said...

Wat weer een mooie blogpost, Jane.
Dank voor je uitleg en geniet van je prachtige natuur EN je prachtige quiltwerk natuurlijk!
Liefs uit Ommen, Ria.

Wilma said...

Hahaha die bolle vogeltjes! zo leuk en ja dat uitzicht daar wordt je helemaal rustig van lijkt me. Een ideale quilt environment (ook ik ben er jaloers op)
Mooie scrappy bloempjes Jane! en weer een fijne uitleg, die wordt zeer gewaardeerd.
Groetjes
Wilma

Jenny said...

Wonderful tutorial Jane, just wish I could hand stitch but am sure this will help so many.
I followed exactly your method of working with opposite petals for fusing mine into place.
Beautiful work, Cheers Jenny

Karen - Quilts...etc. said...

great tutorial Jane we do our flowers much the same. I will start the zigzags now.

Glenda said...

Hi Jane once again a Huge thank you for the tutorial on those tiny flowers, you make it look so easy, I'm doing small samples on how you work but I can see it will take me years to master this skill so I'm quick at it, so till then I will just have to keep using freezer paper and baste with thread. Glenda who lives in the wet tropical rainforest and has around 80% humidity plus all year round. LOL.

Bunny said...

Thanks for the work on the tutorials it is so nice that you take the time to share your amazing talent. So many of us are learning so much from you. Great view you have, and pretty flowers.
Hugs thanks for sharing.
Bunny

Sylvia said...

Bedankt Jane voor de duidelijke uitleg van jouw manier van appliceren. Ik vind dit ook de fijnste methode, aftekenen op de goede kant. Het wordt mooi.
Heerlijk hè zo`n uitzicht, daar kun je echt van genieten, steeds weer wat anders te zien.
Groetjes Sylvia.

Guusje, said...

Wat worst je Le toch mooi en wat heb je dit weer geweldig goed uitgelegd, bedankt hiervoor. Wat een leuk gezicht al die vogeltjes op een rij.

klara said...

Jane dat heb je mooi en duidelijk uitgelegd, dank je wel en wat wordt je lE mooi, echt prachtig die gekleurde zigzag rand

Marguerite said...

Wat wordt dit weer prachtig.
Je uitleg van je bloemen vind ik ook helemaal te gek.
Het is allemaal zo netjes. Heb zelf nu al meer dan een maand geen steek gezet. Vakantie en nu moet het huis een grote beurt hebben. Zag gisteravond de stofraggen aan het plafond hangen. Wie spookt er in mijn huis als ik er niet ben????
Groetjes Marguerite

baukje said...

Bedankt weer voor je duidelijke uitleg, veel oefenen moet ik !!!!! Bij jou zien ze er zo perfect uit! Mooi uitzicht heb je ook, ik woon op de fRanse campagne daar is het uitzicht wel anders maar ook net zo rustgevend.....

Every Stitch said...

Beautiful work as always. Thanks for showing the thread you use - have never seen that one. I bet there will be a rush worldwide to buy some now!
Hilda

Saskia Smit said...

Wat leer ik toch veek van deze blog. Je strijkt freezerpapier dus op de goede kant van de stof? Weer iets om uit te proberen. Dank je wel.

Unknown said...

Hallo Jane,

Ik moet even zeggen dat ik je LE geweldig vind. Je uitleg over hoe je de diverse stadia aanpakt is voor een beginnend quilter is mijzelf erg prettig. Ik hoop ooit nog eens zo'n geweldig project te mogen maken. Ik lees altijd met veel plezier jouw blog, het geeft me veel inspiratie. En wat woon je toch in een prachtige omgeving.

Groeten uit Twente, Nederland,
Linda Knowles

Bertie said...
This comment has been removed by the author.
Dear Jo said...

Wat wordt het toch mooi, Jane! Jouw bloemen zijn gewoon perfect. Je kunt echt zien dat appliceren helemaal jouw ding is. Zo ver ben ik nog lang niet, maar ik heb ontzettend veel plezier in deze quilt. Misschien word ik ooit zo goed als jij :-)))))

Bertie said...

Al weer een fantastische les, de kleurtjes zijn heel fleurig. Het geheel met de zigzag ziet er zo goed uit! Dank je wel Jane, you made my day:)
De Bramblings zien er schattig uit op een rijtje.

Heleni said...

Wat enig Jane, al die verschillende kleurtjes voor de sterbloemetjes.
Wat is het toch een heerlijk werkje hè.

jolanda said...

Wat een duidelijke uitleg Jane! Jouw bloemetjes zien er echt perfect uit, en móói!!
Net als jouw uitzicht trouwens... wat wonen jullie daar toch prachtig.

conny's quilts en creaties said...

Wat ben je al een mooi eind op weg. Hartelijk bedankt voor al je uitleg over de technieken die je gebruikt. Ik ga vandaag aan de driehoeken om de cirkel beginnen, het regent hier nu ook, dus prima weer voor een handwerkje.

Chris said...

Prachtig Jane en mooie uitleg. Daar heb ik wat aan!

Birgitte aka Bietje said...

Ik las op een andere blog dat zij de LE in alle kleurtjes even mooi vond. En dat vind ik nou ook. Die van jou is weer helemaal anders van kleur dan ik gezien heb, maar o, zo mooi.
Ook heerlijk dat de makers hun tips en truuks delen op de blog. Ik heb nog wat bibbers om hem zelf te maken, maar leer toch al van alle dames die hem wel maken. Dankjewel.

Marloeskreatief said...

Mooi mooi mooi ik kijk er iedere keer weer met veel bewondering naar ,en de plek waar je woont lijkt me ook fantastisch

Margaret said...

I love this way of getting balance to the flowers. I've been slowed down by historical reenactments, but will get my nose back to the grindstone. (Only 1 more week until Part 3!?!)

Ineke said...

Prachtig, je kunt alles zo mooi uitleggen, als ik ooit ergens mee zit, kan ik jou blog opzoeken en dan voilá, alles op een presenteer- blaadje.
Mooie omgeving toch waar je woont!
Groetjes, Ineke

My name is Riet said...

Hallo Jane. Je legt alles zo geweldig uit dat ik gewoon zin heb om ook die quilt te gaan maken.Hij wordt prachtig.Het regent hier al bijna de hele dag en daardoor koelt het lekker af. Het was te heet om veel te doen.Ik moet eerst eens naar de quiltwinkel voor freezer papier, daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Appliceren ligt we wel dat heb ik vroeger nog wel geleerd.Fijne avond nog!

Shirley said...

You are making great progress Jane and it is going to be an amazing quilt.

Nanske said...

Wat ga je lekker snel!
Het word prachtig!
Mooi hoor,groetjes,nanske

Floor said...

Als je het zo laat zien lijkt het zo makkelijk en snel te gaan om zo'n bloemetje te maken Jane.
Maar het lijkt me zo moeilijk om die blaadjes in het midden zo netjes bij elkaar te krijgen.
Je legt ze neer en rijgt ze vast, maar door het zoompje dat nog uitsteekt kan je het middelpunt eigenlijk niet goed zien.
Maar het ziet er prachtig uit.
Wat heerlijk is dat koele weer! Ik geniet er van. Eindelijk weer onder m'n dekbed slapen vannacht.
Groetjes,
Floor

tiny said...

Je LE wordt prachtig en je uitleg over het appliceren van de bloemetjes vind ik heel leerzaam. Wat woon je mooi, en gezellig al de vogeltjes op de draad.

Anonymous said...

Hai Jane, wat een mooie tere bloemen zijn dat toch, ik heb er al 1 af, zat te wachten op jouw uitleg. Helemaal happy, ik doe t dus ook zo, ongeveer, ik gebruik geen freezer paper. Vraagje: waarom gebruik je hier geen Floriani? Te fijntjes?.

Supergoof said...

Jouw LE is zo ongelooflijk *M*O*O*I*!!!
In ALLES!
:o)

Sis Voorn said...

Ik ben jaloers op je applicatie-tijd... wat heerlijk om op je plekje te zitten en de tijd te hebben om heerlijk steekjes te zetten ;)
Het word een prachtige LE
Hoe heten die kekke gele spelden ?

debbie said...

Jane, your work is beautiful, as always, as is the view from your house. I envy your handwork.

bommelmien said...

Dit is het echte HANDwerk! Subliem uitgevoerd en heel duidelijke uitleg. Heel leuk dat je weer iets van je omgeving laat zien. Heel inspirerend om in zo'n prachtig gebied te wonen.Groet, Willemien.

Unknown said...

Wat worden wij toch verwend met jouw uitleg van alles! En het ziet er zo puntgaaf(dit woord klopt helemaal) uit! Jouw applicatiesteekjes zijn bijna onzichtbaar, ik geniet er aan alle kanten van! Het wordt wat ééntonig maar wederom mijn dank hiervoor! Jane, wat zijn bramblings? Kon het woord niet vinden in het woordenboek. Een streeknaam? Groet, Auckje

Wilma Kuin said...

Wat is hij mooi!!
Blijf de foto's bekijken!!

Janet said...

Wonderful process photos, I'm loving seeing how you're going on this one.

ineke said...

Hoi Jane wat een duidelijke uitleg geef je weer het is altijd zo fijn om je blog te bezoeken.Bedankt voor al die moeite die je er voor neemt. Je El wordt prachtig mooie kleurkeuze. Fijne dag ineke

audrey said...

Beautiful work! Your flowers look perfect!

www.somewhereinstitches.blogspot.com said...

Hi Jane love your color choices and your work thanks for all your help on the Love project i am just starting so just lurking with choosing fabric but Thanks for the help Debbie Kelly
http://somewhereinstitches.blogspot.com

Cherry Pie Designs said...

Hi I have just been scrolling through your pages, love your work and your tutorials, beautifully done.
carol

ConnieB/CA said...

Beautiful, thanks for all the steps to show how you did it.

Stitches said...

I have enjoyed so much looking at your blog. Your LE is going to be beautiful!! Your tutorials are wonderful too. I love applique and have done it several ways. Right now my favorite method is back basting, have you tried it? Keep up the great work!!

Tineke Machiela said...

het ziet er Prachtig uit...;)

ik doe zelf niet mee maar ik vind het zo mooi om al de verschillende uitvoeringen te zien..

fijn weekend

Charlotte said...

Jane I was just going thru your post on LE and your work is absolutely gorgeous. I don't think I have ever seen such neat work.
Charlotte in KY

Donna~~ said...

Thanks for the tutorial--I appreciate seeing how you did your star flowers--was just thinking how lovely yours looked when looking at the photos on LE, and then saw the post about your tutorial--perfect timing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...